Thursday, April 4, 2013

PEMERINTAHAN IMAM MAHDI SELEPAS KEMATIAN DAJJAL

Pemerintahan Imam Mahdi Selepas Kematian Dajjal

1. Nabi Isa AS Turun Menyelamatkan Umat Islam
A. Sabda Nabi SAW,
“Ketika al-Mahdi dan umat Islam yang turut berada di Baitulmaqdis mahu mengerjakan
sembahyang subuh, tiba-tiba Isa bin Maryam turun. Maka al-Mahdi mundur ke belakang agar
Nabi Isa ke hadapan untuk menjadi imam (sembahyang subuh mereka). Lantas Nabi Isa
meletakkan kedua-dua belah tangannya ke atas kedua-dua belah bahu al-Mahdi sambil berkata,
“Silakan maju ke hadapan dan jadi imamlah. Sesungguhnya (sembahyang subuh) ini
diiqamatkan untukmu.” Maka al-Mahdi menjadi imam bagi para mukmin dan Nabi Isa AS.”
(Ibnu Majah & Abu Nuaim)
B. Sabda Nabi SAW,
“Al-Mahdi memalingkan kepalanya ke kanan dan ke kiri (memerhatikan makmum pada saf
pertama), maka ketika itulah Nabi Isa turun dari langit, laksana menitisnya air daripada
rambut al-Mahdi. Lantas al-Mahdi berkata, “Sila ke depan dan jadilah imam (kami).” Nabi
Isa menjawab, “Sesungguhnya sembahyang ini diiqamatkan untukmu.” Kemudian Nabi Isa
sembahyang di belakang seorang lelaki daripada keturunanku.”
(At-Tabrani & Abu Nuaim)
Setelah cukup empat puluh hari Dajjal memerintah dunia dengan keadaan yang amat
menderitakan seluruh kemanusiaan, manusia yang mengikutinya mulai amat sedar betapa silapnya
mereka karena terlalu mengikut cakap-cakap Dajjal itu. Betapa jauhnya perbedaan antara
pemerintahan Islam sebelumnya dengan pemerintahan Dajjal yang sedang memerintah pada hari ini.
Pemerintahan Islam cukup ideal dan baik, membawa rahmat yang tidak terhingga kepada seluruh
manusia, malah yang kafir pun turut mendapat limpahan nikmat yang Allah turunkan. Pemerintahan
Dajjal ini bukannya membawa kebaikan, malah orang yang menuhankannya pun turut mendapat
susah dan takut. Begitu jauhnya perbedaan antara kedua-dua bentuk pemerintahan ini.
Namun untuk berpatah balik amatlah sukar pula, malah boleh dikatakan bahwa pintu taubat
sudahpun Allah tutup untuk setiap yang mengikut Dajjal itu. Maka mereka menjadi golongan yang
amat menyesal. Dalam keadaan yang penuh menyesal itulah Allah turunkan Nabi Isa AS kepada umat
Islam, membawa khabar berita yang amat menggembirakan seluruh umat Islam yang sedang sangat
menderita itu. Turunnya Nabi Isa AS bukanlah sebagai seorang rasul yang akan mengembangkan
ajaran baru. Tugas itu sudahpun ditutup dengan wafatnya Rasulullah SAW lebih seribu empat ratus
tahun dahulu.
Tugas pertama Nabi Isa AS adalah sebagai pembunuh Dajjal. Untuk tujuan itu, Nabi Isa AS
diturunkan oleh Allah pada waktu subuh, ketika umat Islam sedang berdiri untuk mengerjakan
sembahyang subuh. Turunnya Nabi Isa AS ini memang mengejutkan seluruh umat Islam. Selepas
sembahyang subuh itulah Nabi Isa AS bersiap-siap untuk membunuh Dajjal seperti yang Allah SWT
perintahkan kepadanya sebelum turun ke bumi ini. Dari mana turunnya Nabi Isa AS itu tidak
perlulah dikaji-kaji dan dicungkil-cungkil. Yang penting sekali, Nabi Isa AS sudahpun turun semula ke
dunia, dalam keadaan seolah-olah orang yang baru berusia 33 tahun, sama seperti keadaannya
sewaktu diselamatkan oleh Allah daripada ditangkap oleh Yahuza Iskarius, anak muridnya yang
membelot dahulu.
2. Nabi Isa AS Menjadi Makmum
A. Nabi SAW bersabda,
“Sekumpulan orang dari umatku akan berjuang menegakkan kebenaran sehingga hampir tibanya
kiamat, apabila Isa anak Marian AS turun, dan pemimpin mereka memintanya mengimamkan
sembahyang, tetapi Isa AS menolaknya sambil berkata, “Tidak, sesungguhnya di kalangan kamu
ada orang yang Allah telah jadikannya pemimpin ke atas yang lain dan Dia telah
menzahirkannya untuk kamu semua.” (Muslim)
Allah SWT telah menurunkan Nabi Isa AS sebagai suatu rahmat bagi sekalian umat Islam
yang ada pada masa itu. Dan sebelum Nabi Isa AS turun semula ke dunia ini, Allah akan turunkan
terlebih dahulu Dajjal. Sebelum Dajjal itu dimunculkan ke dunia ini, Allah akan utuskan Imam Mahdi
untuk memimpin seluruh manusia kepada Islam dan iman yang hakiki. Sebelum Imam Mahdi
muncul, wajib muncul dahulu Pemuda Bani Tamim yang akan mendirikan tapak pemerintahan untuk
Imam Mahdi. Jadinya, ketiga-tiga pemimpin besar Islam itu dan juga Dajjal keluarnya adalah berturutturut
dan berkait-kait, tidak dapat dipisahkan lagi. Dan keempat-empat mereka ini adalah sekumpulan
tanda-tanda besar kiamat yang awal. Selepas Nabi Isa AS wafat, maka kiamat sudah tidak dapat
dielakkan lagi dan hanya menunggu saat saja untuk berlaku.
Nabi Isa AS turun pada kali ini adalah sebagai seorang umat Islam, bukan sebagai seorang
rasul. Tugasnya sebagai seorang rasul sudah terhapus walaupun jawatannya tetap ada dan tetap juga
berjawatan Ulul Azmi seperti dahulu. Hanya tugasnya menjalankan risalah saja yang sudah tidak
ada lagi. Jika ada pun, hanyalah menjalankan risalah agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad
SAW, seperti yang biasa dilakukan oleh Imam Mahdi dan pendakwah-pendakwah lain. Itu saja dan
tidak lebih daripada itu.
3. Nabi Isa AS Membunuh Dajjal
A. Sabda Nabi SAW,
“… Kemudian semasa tentara Islam sedang mempersiapkan perang dan mengatur barisan, dan
pada masa itu sembahyang akan didirikan, Isa bin Maryam turun, lalu mendatangi tentara Islam
ini. Ketika itu, apabila musuh-musuh Islam melihat Isa bin Maryam, maka mereka pun (hancur)
luluh seperti luluhnya garam di dalam air. Seandainya Isa bin Maryam tidak mendatangi (untuk
membunuh) mereka, musuh-musuh Islam itu telahpun (sedia) luluh, sehingga dapat dikalahkan
dengan mudah saja. Akan tetapi Allah (memang telah menetapkan bahwa Dia) bermaksud
mahu membunuh Dajjal itu melalui tangan Nabi Isa. Kemudian Nabi Isa memperlihatkan darah
Dajjal yang mengalir di hujung tombaknya (kepada umat Islam itu).”
(Muslim)
B. Sabda Nabi SAW,
“Dajjal itu diikuti oleh 70,000 orang Yahudi Asbihan yang semuanya memakai jubah hijau.
Apabila mereka melihat Nabi Isa, maka luluhlah mereka seperti luluhnya garam di dalam air.
Maka Dajjal pun melarikan diri (daripada Nabi Isa AS). Nabi Isa kemudian berkata, “Aku
pasti akan membunuh kamu dan kamu tidak akan berupaya memukul aku.” Nabi Isa
(mengejar) lalu menangkapnya di Pintu Lud, suatu bandar dekat Baitulmaqdis, bahagian timur,
lalu Nabi Isa membunuhnya. Setelah itu, Allah memporak-perandakan orang-orang Yahudi dan
mereka dibunuh semahu-mahunya.”
Sebenarnya Dajjal dan bala tentaranya itu memang boleh dan mampu dilawan oleh orangorang
Islam yang ada itu tetapi Allah SWT memang bermaksud mahu membunuh Dajjal itu melalui
tangan Nabi Isa AS seorang, tidak oleh orang lain. Dan selepas turunnya Nabi Isa AS itu, seluruh
kelengkapan Dajjal yang tersergam megah itu hancur berkecai dan rosak binasa, tidak ada satu pun
yang tinggal lagi. Orang-orang Yahudi yang mengikut Dajjal itu juga porak-peranda dikerjakan oleh
orang-orang Islam. Tidak ada seorang pun yang selamat melainkan habis semuanya dibunuh oleh
mereka. Akhirnya habislah riwayat bangsa Yahudi dari atas muka bumi ini untuk selama-lamanya.
Yang tinggal hanyalah orang-orang Yahudi yang telah sedia memeluk agama Islam.
4. Masanya Nabi Isa AS Turun ke Dunia
A. Kata tabiin RH,
“Dajjal mengepung para mukminin di dalam Baitulmaqdis. Kemudian mereka (kekurangan
makanan sehingga) ditimpa kelaparan yang amat sangat sehingga (terpaksa) memakan tulangtulang
yang telah dibuat tali. Dalam keadaan seperti inilah, tiba-tiba mereka mendengar satu
suara pada akhir malam. Serentak mereka berkata, “Sungguh ini adalah suara seorang lelaki
yang kenyang!” Kemudian mereka (mencari dan) melihatnya. Tidak disangka-sangka dia adalah
Isa bin Maryam. Sebentar kemudian, sembahyang subuh akan didirikan. Tokoh-tokoh Islam
mempersilakan al-Mahdi untuk menjadi imam sembahyang tetapi al-Mahdi (pula) mempersilakan
Nabi Isa. Kemudian Nabi Isa bertindak sebagai imam. Seterusnya dia menjadi imam sembahyang
pada setiap waktu selepas itu.”
B. Sabda Nabi SAW,
“Ketika al-Mahdi dalam keadaan seperti itu, tiba-tiba Allah menurunkan al-Masih Ibnu
Maryam di tepi menara putih di Damsyik sambil kedua-dua tangannya diletakkan di atas sayap
dua malaikat. Nabi Isa terus mencari Dajjal sampai ditemuinya di depan Pintu Lud, lalu
dibunuhnya.” (Muslim)
Nabi Isa AS turun semula ke dunia ini pada waktu subuh, iaitu ketika azan telah dilaungkan
dan iqamat akan dibacakan. Semasa Nabi Isa AS turun itulah iqamat dibacakan untuk Imam Mahdi
mengimamkan sembahyangnya. Apabila Imam Mahdi melihat Nabi Isa AS datang kepada mereka,
beliau mempersilakan Nabi Isa AS menjadi imam sembahyang mereka. Yang dimaksudkan Nabi Isa
AS menjadi imam sembahyang itu adalah di tempat lain, karena wilayah pemerintahan Imam Mahdi
amatlah luas dan masjid pula amat banyak. Maka Nabi Isa AS seterusnya dilantik oleh Imam Mahdi
untuk menjadi imam sembahyang di sebuah masjid yang besar, memimpin umat Islam dalam
sembahyang mereka.
5. Nabi Isa AS Turun Pada Waktu Subuh
A. Sabda Nabi SAW,
“Mereka (orang-orang Arab) pada ketika itu sedikit. Tokoh-tokoh umat Islam berada di
Baitulmaqdis. Imam mereka adalah al-Mahdi, seorang lelaki yang (amat) soleh. Ketika imam
mereka sedang melangkah untuk melakukan sembahyang subuh, tiba-tiba Isa bin Maryam turun
bertepatan dengan takbirnya imam.”
(Ibnu Majah)
B. Sabda Nabi SAW,
“Orang-orang mukmin ketika itu berjumlah sedikit sekali. Tokoh-tokoh mereka berada di
Baitulmaqdis. Dan imam mereka adalah seorang lelaki yang (amat) soleh. Kemudian Dajjal
keluar hingga sampai di Baitulmaqdis, lalu mengepung umat Islam yang berada di sana. Ketika
Dajjal mengepung umat Islam itu, tiba-tiba Isa AS turun, yang ketika itu imam (mereka) hampir
mengerjakan sembahyang subuh. Ketika imam melihat Isa, maka dia segera mengenalinya. Lantas
si imam mundur agar Nabi Isa maju untuk menjadi imam mereka. Nabi Isa AS meletakkan
kedua-dua tangannya ke atas kedua-dua belah bahu si imam sambil berkata, “Majulah dan
jadilah imam. Sesungguhnya sembahyang ini telah diiqamatkan untukmu.” Kemudian Nabi Isa
sembahyang di belakang si imam. Setelah imam mengakhiri sembahyangnya, Nabi Isa AS
berkata, “Bukakanlah pintunya.” Maka pintunya pun dibuka orang. Ketika itu Dajjal langsung
ternampak Nabi Isa AS sedangkan dia diikuti oleh 70,000 orang Yahudi Asbihan, lengkap
dengan pedang masing-masing dan berjubah hijau.” (Ibnu Majah)
Kedua-dua buah hadits pada bahagian ini bersifat menjelaskan perkara yang telah
diperjelaskan pada bahagian-bahagian yang sebelumnya dan disertakan dengan beberapa tambahan
yang amat berguna untuk diambil ingatan oleh kita. Imam Mahdi adalah pemimpin umat Islam pada
masa itu walaupun Dajjal sedang menguasai dunia, dan turunnya Nabi Isa AS adalah untuk
menyempurnakan pembunuhan terhadap Dajjal itu.
6. Pengesahan Pemerintahan Imam Mahdi oleh Nabi Isa AS
A. Sabda Nabi SAW,
“(Nabi) Isa bin Maryam AS akan turun dan memberitahu tentang kekhalifahan al-Mahdi.
Apabila diminta untuk menjadi imam, maka Nabi Isa AS menjawab, “Tidak.” Lantas dia
memberitahu, “Sesungguhnya di antara kamu ada (seorang) pemimpin yang (sangat) dimuliakan
oleh Allah untuk umat ini.” (Muslim)
B. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA bahwa Nabi SAW bersabda,
“Apakah reaksi kamu semua apabila Isa anak Mariam turun sedangkan Imam kamu adalah
dari kalangan kamu?”
(Al-Bukhari & Muslim)
C. Sabda Nabi SAW,
“Apakah keadaan kamu jika anak Marian turun di kalangan kamu dan Imam kamu adalah
dari kalangan kamu?”
(Al-Bukhari)
Nabi Isa AS turun semula ke dunia ini bukanlah untuk merampas kuasa atau menunjuknunjuk
kehebatan tetapi untuk membantu menyelamatkan umat Islam dan melepaskan mereka
daripada belenggu kesusahan yang sedang menimpa mereka. Selain itu, Nabi Isa AS turut
memperakukan pemerintahan Imam Mahdi apabila beliau sendiri turut membaiat Imam Mahdi
sebagai khalifahnya, sedangkan beliau itu adalah seorang rasul. Belum pernah terjadi lagi seorang rasul
membaiat seorang biasa, melainkan Talut yang pernah dibaiat oleh Nabi Samuel AS. Maka Imam
Mahdi turut mendapat keistimewaan yang amat bermakna ini.
Nabi Isa AS sendiri turut menyatakan bahwa Imam Mahdi adalah orang yang sangat
dimuliakan oleh Allah dan mengesahkan pemerintahan Imam Mahdi itu ke atas seluruh dunia.
Selepas itu, Imam Mahdi melantik Nabi Isa AS sebagai salah seorang pembantu kanannya untuk
mentadbir seluruh muka bumi ini menurut sunnah Nabi Muhammad SAW yang suci ini.
7. Orang-orang Yahudi Dibunuh di Mana-mana
A. Dari Ibnu Umar RA bahwa Rasulullah SAW bersabda,
“Golongan Yahudi akan (sentiasa) memerangi kamu lalu kamu dapat mengalahkan mereka
sehinggakan batu berkata, “Wahai orang Islam, ini orang Yahudi menyorok di belakang aku,
(marilah dan) bunuhlah dia.”
(At-Tarmizi)
B. Abu Hurairah RA memberitahu bahwa Rasulullah SAW bersabda,
“Tidak akan berlaku kiamat sehingga orang-orang Islam akan memerangi orang-orang Yahudi.
Maka orang-orang Islam akan membunuh mereka sehingga orang-orang Yahudi lari bersembunyi
di belakang batu dan pokok, maka berkatalah batu dan pokok, “Wahai orang Islam, wahai
hamba Allah, ini dia Yahudi di belakangku. Marilah dan bunuhlah dia.” Melainkan pohon
gharqad karena pokok itu adalah pohon Yahudi.”
(Al-Bukhari, Muslim dan at-Tarmizi)
Umat Islam diberikan keramat yang amat besar iaitu dapat mendengar pokok-pokok dan
batu-batu bercakap dengan mereka, sedangkan orang-orang Yahudi tidak dapat mendengarnya.
Akhirnya dengan bantuan keramat yang amat besar inilah umat Islam berjaya mengalahkan bangsa
Yahudi dan menghapuskan terus mereka dari atas muka bumi ini. Orang-orang Yahudi yang masih
tinggal selepas peristiwa pembunuhan beramai-ramai ini hanyalah dari kalangan mereka yang telah
sedia memeluk agama Islam sebelum Dajjal keluar ke dunia ini. Yang lain daripada itu semuanya
habis dibunuh oleh orang-orang Islam, tanpa kecuali-kecuali lagi.
8. Imam Mahdi Membunuh Babi dan Mematahkan Salib
A. Sabda Nabi SAW,
“Al-Mahdi akan datang (memerintah manusia) dengan penuh bijaksana dan adil. Salib-salib
akan dihancurkan dan babi-babi akan dibunuh semua sekali. Dia akan membahagi-bahagikan
harta (kepada semua manusia tanpa berkira-kira) tetapi (akhirnya) tiada seorang pun yang mahu
menerimanya.”
B. Dari Abu Hurairah RA katanya, Rasulullah SAW bersabda,
“Demi Tuhan yang diriku berada di tangan-Nya, sudah dekat masanya turun kepada kamu Ibnu
Maryam AS yang menjadi hakim yang adil. Dia akan memecahkan salib, membunuh babi,
menghapuskan jizyah dan harta melimpah ruah sehingga tiada seorang pun yang mahu
menerimanya.” (Muslim)
Peristiwa Imam Mahdi dan Nabi Isa AS mematahkan salib-salib dan membunuh babi-babi
sehingga seluruh dunia ini bersih daripada babi-babi dan salib-salib dirakamkan oleh Rasulullah SAW
secara berasingan. Karena itulah ramai yang menganggap hadits mengenai Imam Mahdi mematahkan
salib dan membunuh babi sebagai hadits dhaif atau maudhuk saja, karena lazim kita memahami
tugas itu adalah tugas Nabi Isa AS, yang dilakukannya selepas berjaya membunuh Dajjal.
Sebenarnya kedua-dua buah hadits ini tidaklah bertentangan karena jika digabungkan keduaduanya,
maka jadilah Nabi Isa AS dan Imam Mahdi, sama-sama memikul tugas membersihkan muka
bumi ini daripada sebarang kekotoran dan lambang-lambang syirik. Selain itu, peranan mereka
hanyalah sebagai pemula saja, karena lazim apa-apa yang diperbuat oleh si pemimpin, maka
rakyatlah yang akan menyambutnya. Tugas itu akan dipikul bersama-sama oleh orang-orang Islam
yang berada di merata-rata tempat sehingga akhirnya bersihlah seluruh muka bumi ini daripada babibabi
dan bangunan-bangunan daripada tanda-tanda salib.
Ada sebuah buku yang ditulis oleh anak murid kepada anak murid Muhammad Abduh, yang
isinya cukup melucukan untuk dibaca dan ditatap oleh kita. Di sini penulis salinkan sepenuhnya
tulisan beliau. Ejaan dan bentuk bahasa beliau, penulis kekalkan. Lihatlah betapa tidak fahamnya
beliau akan kedudukan masalah ini, pandangannya pula amat berat sebelah, amat dangkal ilmu dan
kajiannya tetapi masih mahu menulis berdasarkan pandangannya yang sememangnya telah amat bias
itu.
3. Kepada keterangan dalam hadits mi’raj, bahwa nabi kita Muhammad saw. ketika naik
kelangit dan diketuk pintunya satu demi satu lalu beliau masuk, beliau melihat nabi Isa dan
putera bibinya Nabi Yahya dilangit kedua. Cukuplah kelemahan keterangan ini, karena
telah ditetapkan oleh kebanyakan para pensyarah hadits yang menerangkan tentang
keadaan mi’raj dan berkumpulnya nabi saw. dengan para nabi disana, adalah berkumpul
ruh bukan berkumpul jasad. (lihat Fathul Bari, Zadul Ma’ad dll, Al Fatawa Syekh Syaltut
halaman 54).
Kata kata Hadits.
Nabi Isa akan memecahkan kayu salib dan membunuh babi, kalau hadits ini maqbul/diterima,
lalu diberi arti letterliyk tentu tidak ilmiah dan rationil. Apakah nabi Isa akan masuk kepada
setiap gereja yang ada didunia ini untuk memecahkan kayu salib ? Dan pergi masuk ke kota
kota, kampung kampung dan hutan hutan untuk membunuh babi ? Karena itu golongan yang
melarang ta’wil harus menghadapi arti yang sulit yang tidak ilmiah dan irationil, orang-orang
akan memandang bahwa agama ini menyampaikan pelajaran yang tidak ilmiah dan irationil.
(I. Z. Abidin, Qiyamat dan Tanda2nya, muka surat 86)
Pandangan beliau adalah benar jika dilihat oleh orang yang mengutamakan akal semata-mata
atau oleh orang yang tidak bersifat pemimpin umat. Hanya orang yang bertaraf pemimpin umat
saja yang dengan mudah dapat melihat keadaan sebenar di sebalik apa yang tersurat daripada haditshadits
Nabi SAW, ucapan para Sahabat RA dan asar-asar para tabiin dan tabiit tabiin RH. Oleh itu,
kepada Allah sajalah kita memohon agar kita diberikan-Nya hidayah untuk memahami erti sebenar
agama Islam yang suci ini.
9. Rezeki Amat Makmur dan Hidup Sangat Selamat
A. Kata sahabat RA,
“Pada zaman al-Mahdi nanti, kambing dan serigala digembala bersekali, kanak-kanak bermain
ular dan kala, yang mana ular dan kala itu tidak membahayakan sama sekali. Manusia akan
menanam secupak benih dan akan menuai hasilnya sebanyak 700 cupak. Riba, perzinaan dan
minuman keras hilang lenyap. Umat manusia berumur panjang, amanah-amanah ditunaikan,
perkara-perkara yang keji habis binasa dan orang-orang yang membenci Keluarga Nabi SAW
habis binasa.”
B. Kata Abu Nadrah, kami bersama-sama dengan Jabir bin Abdullah RA, lalu dia berkata,
“Akan berlaku (peristiwa) penduduk Iraq tidak menghantar bahan makanan dan dirham mereka.”
Kami bertanya, “Dari arah mana?” Jawabnya, “Dari arah bukan Arab, yang menahannya.”
Kemudian dia berkata lagi, “Aku syak bahwa penduduk Syam juga tidak menghantar dinar dan
mud mereka.” Kami bertanya, “Dari arah mana datangnya?” Jawabnya, “Dari arah Rom.”
Kemudian dia diam seketika, lalu berkata, telah bersabda Rasulullah SAW, “Akan berlaku pada
akhir zaman nanti seorang khalifah yang menyebarkan harta benda sebanyak-banyaknya tanpa
mengira-ngira.” Aku bertanya kepada Abu Nadrah dan Abul A’ala, “Kami menyangka dia (yang
dimaksudkan) itu adalah Umar bin Abdul Aziz.” Jawabnya, “Bukan.”
C. Abu Said Al-Khudri RA menceritakan bahwa Nabi SAW bersabda,
“Banyak cubaan dan bala bencana akan menimpa umatku daripada pemerintah mereka sebelum
dunia ini kiamat. Akan berlaku satu bencana yang sememangnya tidak dapat dielakkan lagi.
Terdapat banyak kezaliman iaitu dunia ini dipenuhi kezaliman dan penyelewengan yang akan
memusnahkan kebaikan. Orang-orang yang beriman tidak mendapat pembelaan daripada
penindasan yang berlaku itu. Pada ketika itulah Allah akan menghantar seorang lelaki dari
keturunanku untuk memenuhkan bumi ini dengan keadilan dan kesaksamaan seperti sebelumnya
dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan. Seluruh penduduk langit dan bumi akan meredhai
pemerintahannya. Bumi akan mengeluarkan segala isinya, dan langit pula akan menurunkan
hujan selebat-lebatnya. Dia akan tinggal bersama-sama mereka selama tujuh atau sembilan tahun.
Segala keberkatan dan kemakmuran akan Allah turunkan kepada bumi, sehingga mereka yang
masih hidup amat mengharapkan agar orang-orang yang telah mati dapat hidup semula (untuk
turut merasai kemakmuran dan keberkatannya pada masa itu).”
Inilah bentuk dunia utopia yang sangat diidam-idamkan oleh filsuf Yunani yang terkenal iaitu
Plato. Beliau amat mengimpikan keadaan ini, dan ternyata bahwa apa yang beliau impikan itu ruparupanya
boleh menjadi kenyataan di tangan seorang pemerintah yang beragama Islam, yang taat
beragama, yang sangat soleh dan zuhud iaitu Imam Mahdi. Setiap umat Islam akan hidup dalam
penuh sukacita dan bahagia, tidak ada lagi yang perlu dirisaukan dan ditakuti. Mereka sentiasa
dilindungi oleh pemimpin mereka yang sangat dikasihi dan gagah perkasa, tangannya amat kuat,
keberaniannya memancar dan ketakwaannya terang benderang menembusi hati-hati yang sebelum ini
gelap pekat oleh zulmat dosa-dosa yang bertimbun-timbun sehingga jadilah hati itu hati yang suci
bersih dan jernih laksana cermin yang baru digilap.
Demikianlah ibarat keadaan umat Islam pada masa itu. Betapa bahagianya mereka karena
mendapat pemimpin yang benar-benar berjiwa pemimpin, bukan sekadar pemimpin yang berjiwa
dunia seperti yang ada pada hari ini. Oleh itu, jadilah hidup mereka sangat aman damai dan bahagia
sepanjang masa.
10. Imam Mahdi Menghapuskan Bidaah dan Khurafat
A. Kata sahabat RA,
“Pada zaman al-Mahdi nanti, tidak ada perkara bidaah melainkan akan (segera) dihapuskan
dan tidak ada suatu sunnah pun melainkan akan ditegakkan. Dia akan menundukkan
Kostantinople, China dan Gunung ad-Dailam (Eropah). Dia akan menguasai kawasan tadi
selama tujuh tahun, yang mana setahun pada masa itu sama (panjang) dengan 20 tahun sekarang
ini. Kemudian Allah akan melakukan apa saja yang dikehendaki-Nya.”
11. Dunia Sangat Aman Damai
A. Kata tabiin RH,
“Panglima perang al-Mahdi adalah orang yang paling terpilih. Penolong dan pembaiat al-Mahdi
adalah penduduk Kufah, Yaman dan para Wali Abdal dari Syam. Yang berada di hadapan al-
Mahdi adalah Jibril dan Mikail. Dia sangat dicintai oleh makhluk, kepemimpinannya mampu
menyelesaikan masalah bencana yang sedang menjadi-jadi, penduduk bumi berasa aman tentaram
sehinggakan lima orang wanita dapat melakukan ibadat haji dengan (penuh aman) tanpa seorang
pun muhrim (yang mengawal). Mereka tidak berasa takut (terhadap apa pun sepanjang
perjalanan dan semasa mengerjakan haji) melainkan kepada Allah.”
Keadaan yang aman damai ini tidak lain adalah karena keadilan pemerintahan Imam Mahdi
terhadap seluruh dunia sehingga akhirnya seluruh manusia hanya mencari Tuhan saja dalam hidup
mereka. Tamadun yang bangun hasil daripada takwa rupa-rupanya adalah jauh lebih hebat lagi
daripada tamadun yang dibangunkan sebelumnya yang berasaskan kepada teknologi zahir dari Barat.
Memang kita akui pada hari ini, tamadun Barat adalah baik tetapi karena tidak dibangunkan atas dasar
takwa, teknologi yang baik itu sentiasa disalahgunakan oleh penggunanya sehingga jadilah teknologi
yang baik itu merosakkan kembali manusia dan kemanusiaan.
Akhirnya buat apa saja pun, ada saja yang tidak kena dan kesan buruknya. Kesan
buruknya itu pula tidak terjangkakan oleh si pencipta tamadun itu. Karena itulah semasa Imam Mahdi
memerintah, tamadun dunia akan lebih rancak lagi, tetapi semuanya teratur sebab jiwa manusianya
sudah terpimpin ke arah kebaikan, fikiran mereka sudah dibina semula dengan binaan Islam dan
kemahiran mereka digilap semula dengan asas takwa. Maka tamadun Islam yang terbangun itu
membawa kebaikan kepada manusia dan mengembalikan fitrah manusia kepada asalnya iaitu untuk
mendapatkan keredaan Ilahi semata-mata.
Karena sifat takwa yang amat tinggi itu jugalah manusia hidup dalam keadaan yang sangat
aman sehingga beberapa orang wanita dapat mengerjakan haji tanpa berasa takut sepanjang
perjalanan pergi, semasa di Makkah dan sepanjang perjalanan pulang. Itulah yang dikatakan
keamanan sejati dan kebahagiaan hakiki.
12. Lama Pemerintahan Imam Mahdi Selepas Kematian Dajjal
A. Dari Abu Said al-Khudri RA, bahwasanya Nabi SAW bersabda,
“Akan ada di kalangan umatku (ketika itu) seorang al-Mahdi. Jika (umur dan
pemerintahannya) dipendekkan (selepas kematian al-Masih Dajjal), lamanya tujuh tahun, jika
tidak (dipendekkan tempoh pemerintahannya) maka sembilan tahun. Umatku akan memperolehi
(sebanyak-banyak) kenikmatan, yang belum pernah diperolehi oleh mereka sama sekali nikmat
yang seperti itu. Mereka diberikan makanan (yang sangat banyak) sedangkan kamu tidak
menyimpan sesuatu pun dari mereka (yang sehingga sebanyak itu). Dan harta benda pula pada
waktu itu, terlonggok dengan amat banyak. Lalu seorang lelaki berdiri (meminta di hadapan al-
Mahdi) dan berkata, “Berilah aku (harta).” Kata Imam Mahdi, “Ambillah (sebanyak yang
engkau mahu).” (Ibnu Majah)
B. Abu al-Siddiq an-Naji menceritakan dari Abu Said al-Khudri RA yang berkata,
“Kami khuatir sepeninggal Nabi kami nanti akan terjadi suatu kejadian (yang buruk), lalu kami
bertanya kepada Rasulullah SAW. Maka baginda bersabda, “Sesungguhnya di dalam umatku
ada al-Mahdi yang keluar serta hidup selama lima, tujuh atau sembilan.” Abu Said berkata,
“Kami bertanya, “Apa (maksud angka-angka) itu?” Baginda bersabda, “Tahun.” Baginda
bersabda lagi, “Lalu datang seseorang kepadanya dan berkata, “Hai Mahdi, berilah aku, berilah
aku.” Baginda bersabda, “Kemudian dia memberikan kepadanya (harta benda dan dimuatkan)
dalam pakaiannya sebanyak yang termampu dibawanya.” (At-Tarmizi)
C. Kata tabiin RH,
“Al-Mahdi hidup selama 40 tahun dan meninggal dunia di atas tempat tidurnya.”
D. Rasulullah SAW pernah ditanya,
“Berapa lamakah dia memerintah?” Baginda SAW menjawab, “Lima tambah dua.”
E. Abu Said al-Khudri RA menceritakan bahwa Rasulullah SAW mengisytiharkan,
“Dunia ini akan dipenuhi dengan kezaliman dan penyelewengan. Ketika itulah seorang lelaki dari
kaum keluargaku akan naik memerintah selama tujuh atau sembilan tahun dan akan
memenuhkan dunia ini dengan keadilan dan kesaksamaan.”
(Imam Ahmad)
F. Abu Said al-Khudri RA menceritakan bahwa Rasulullah SAW bersabda,
“Al-Mahdi adalah dari keturunanku. Dahinya luas dan hidungnya mancung. Dia akan
memenuhkan bumi ini dengan keadilan dan kesaksamaan ketika dunia sedang dipenuhi dengan
penindasan. Dia akan memerintah selama tujuh tahun.”
G. Sabda Nabi SAW,
“… seorang lelaki dari kaum keluargaku akan memerintah selama tujuh atau sembilan …”
Pemerintahan Imam Mahdi selepas kematian Dajjal adalah selama tujuh hingga sembilan
tahun dan seperti yang dijelaskan dalam hadits yang terdahulu, tempoh sembilan tahun ini buknlah
menurut ukuran kita pada masa ini tetapi adalah tujuh atau sembilan tahun menurut kiraan pada masa
itu. Jadi, lama sebenar Imam Mahdi memerintah dunia ini jika dilihat menurut ukuran kita pada masa
ini ialah antara seratus empat puluh tahun hingga seratus lapan puluh tahun. Ini disebabkan oleh
ukuran masa setahun pada masa itu bersamaan dengan dua puluh tahun menurut ukuran pada masa
kita ini. Masa diberkatkan sehingga setahun bersamaan panjangnya dengan dua puluh tahun pada
masa ini, iaitu zaman yang masanya tidak diberkatkan oleh Allah SWT. Demikianlah adanya. Allah
jualah yang Maha Mengetahui akan segala-galanya.
13. Umat Manusia Hidup Sejahtera
A. Sabda Nabi SAW,
“Pada zaman (pemerintahan) al-Mahdi, seluruh umat manusia sama ada yang taat mahupun
yang jahat, hidup penuh sejahtera, yang mana kesejahteraan ini belum pernah dinikmati (oleh
mana-mana umat manusia pun) sebelumnya. Langit menurunkan hujan deras, yang mana setiap
titisannya (mampu) menumbuhkan tumbuh-tumbuhan dan setiap tumbuh-tumbuhan (pula akan)
mendatangkan keuntungan.” (Al-Hakim)
Sehubungan dengan itu, Imam Ibnu Kasir, dalam Alamat Yaumul Qiyamah, menyatakan
kira-kira begini:
“Dan pada zaman pemerintahannya, buah-buahan menjadi sangat lebat,
tanam-tanaman sangat menjadi, harta-benda tersebar luas (di kalangan
semua manusia), pemerintahan Islam sangat kuat perkasa, syariat Islam
tegak kukuh, musuh-musuh Islam binasa semuanya dan kebaikan sentiasa
berlaku sepanjang masa.”
14. Manusia Kembali Bersatu Hati
A. Sayidina Ali KMW berkata, aku bertanya kepada Rasulullah SAW,
“Adakah al-Mahdi itu datang daripada keluarga kita atau dari orang lain?” Baginda SAW
menjawab, “Dia adalah dari kalangan kita. Allah akan menutup agama ini dengannya seperti
Dia memulakan agama ini dengan kita. Dia datang menerusi kita karena orang ramai mendapat
perlindungan daripada godaan, seperti mana melalui kita mereka selamat daripada syirik. Melalui
kita jugalah Allah akan memautkan hati mereka dalam persaudaraan seperti sebelumnya berlaku
permusuhan, dan membawa bersama-sama ukhwah dalam agama mereka, selepas berpecah belah
akibat syirik.”
Imam Mahdi diberikan satu lagi keramat yang besar iaitu mampu menyatukan hati umat
manusia sehingga jadilah mereka sebagai umat yang satu. Ya, satu dalam erti kata yang sebenar,
seperti yang berlaku pada zaman Nabi SAW dahulu. Hal ini tidak Allah berikan kepada sesiapa pun
menurut ukuran yang sepenuhnya, karena pemimpin lain turut diberikan keupayaan untuk ini tetapi
tidak dalam ukuran yang sepenuhnya. Hanya Imam Mahdi saja yang Allah berikan keupayaan yang
amat hebat ini.
15. Nabi Isa AS Dilantik Menggantikan Imam Mahdi
A. Kata sahabat RA,
“Al-Hasyimi akan menyerahkan kekhalifahan (selepas kematian Imam Mahdi) kepada Isa bin
Maryam AS.”
Al-Hasyimi yang dimaksudkan ini bukanlah Al-Hasyimi yang bertemu dengan Pemuda Bani
Tamim itu lagi tetapi seorang lain yang menggantikan tempat Al-Hasyimi pertama dahulu, dengan
mengekalkan gelaran Al-Hasyimi itu di hujung namanya, sebagai mengambil berkat gelaran Al-
Hasyimi pertama dahulu, yang gelaran itu diberikan oleh Rasulullah SAW dan para Sahabat RA serta
oleh para tabiin dan tabiit tabiin RH.
Pelantikan Nabi Isa AS sebagai pemerintah seluruh umat manusia di seluruh dunia ini
dilakukan sejurus selepas Imam Mahdi yang amat disayangi, dikasihi dan dicintai oleh seluruh
manusia itu mangkat di atas katil dan sejurus sebelum proses pemakaman dijalankan. Maknanya
semasa jenazah Imam Mahdi disembahyangkan oleh seluruh umat Islam, Nabi Isa AS sudah pun
dilantik menggantikan tempatnya sebagai Imam bagi sekalian manusia.
Selepas pelantikan itu dibuat oleh Al-Hasyimi, seluruh manusia akan membaiat Nabi Isa AS
dan sejurus selepas pembaiatan itu berjalan, Nabi Isa AS memimpin seluruh manusia menunaikan
sembahyang jenazah kepada Imam Mahdi dan seterusnya memakamkan jenazah Imam Mahdi yang
amat mulia itu di tempatnya di Malaysia. Dengan pelantikan ini, umat Islam mendapat pemimpin
baru mereka iaitu Nabi Isa AS sendiri. Nabi Isa AS turut menggunakan gelaran Imam Mahdi
terhadap dirinya, iaitu gelaran yang sama yang pernah digunakan oleh Imam Muhammad bin
Abdullah Al-Mahdi.
Lama pemerintahan Nabi Isa AS di dunia ini adalah kira-kira 52 tahun. Beliau berkahwin dan
mendapat beberapa orang anak. Semasa pemerintahan beliau inilah keluarnya makhluk yang ramai
dan ganas iaitu Yakjuj dan Makjuj, selain runtuhnya Kaabah oleh orang kuat dari Afrika pada
penghujung pemerintahan Nabi Isa AS. Semua ini adalah dengan kehendak Allah SWT jua dan telah
ditetapkan-Nya begitu. Sebab utamanya ialah, zaman pemerintahan Nabi Isa AS ini adalah benarbenar
di penghujung usia dunia dan tanda-tanda besar kiamat sudah, sedang dan akan muncul satu
demi satu.
16. Nabi Isa AS pun Dikira Sebagai Imam Mahdi Juga
A. Dari Anas bin Malik RA, bahwasanya Rasulullah SAW bersabda,
“Tidaklah bertambah sesuatu urusan agama melainkan kesulitan, tidaklah bertambah urusan
keduniaan melainkan akan tertinggal di belakang, tidaklah bertambah pada manusia melainkan
kebakhilan dan tidaklah terjadi kiamat melainkan kepada seburuk-buruk manusia. Dan adalah
tidak ada Imam Mahdi melainkan Nabi Isa bin Maryam AS.”
(Ibnu Majah)
Yang dimaksudkan dengan tiada Imam Mahdi melainkan Nabi Isa AS adalah bahwa Nabi
Isa AS itu adalah Imam Mahdi yang bertaraf rasul Ulul Azmi. Jelaslah bahwa Imam Mahdi itu adalah
suatu gelaran bagi penjawat yang bermaksud pemimpin yang mendapat petunjuk daripada Allah SWT
dalam pemerintahannya. Maksud sebenarnya ialah Nabi Isa AS adalah Imam Mahdi yang maksum,
yang terpelihara daripada sebarang bentuk dosa dan makruh. Imam Mahdi yang bernama Muhammad
bin Abdullah al-Mahdi itu adalah Imam Mahdi juga, tetapi tidak sampai ke taraf maksum, karena
beliau hanyalah seorang wali Allah. Dan wali Allah itu bersifat dengan sifat mahfuz. Hanya rasul
saja yang bersifat maksum, yang lain-lain itu dikatakan mahfuz.
Di situlah perbedaan antara Imam Mahdinya Muhammad bin Abdullah dengan Imam
Mahdinya Nabi Isa AS yang perlu diketahui dan difahami benar-benar oleh sekalian manusia,
terutamanya umat Islam di seluruh dunia. Hal ini nampaknya kurang difahami oleh ramai orang,
terutamanya yang mengkaji tentang hadits-hadits mengenai Imam Mahdi sedangkan kajian mereka
tidak mendalam, hanya membuat rumusan berdasarkan kajian yang singkat dan bahan rujukan yang
amat terhad pula. Mereka juga bersikap amat bias dalam kajian tersebut lalu memberikan pandangan
mengenai Imam Mahdi berdasarkan bias yang telah sedia ada dalam kotak fikiran mereka.
17. Al-Qahtani Menggantikan Nabi Isa AS
A. Kata Mumar RH, sabda Nabi SAW,
“Al-Qahtani tidak jauh berbeda daripada Al-Mahdi.”
Jelasnya di sini, pengganti Imam Mahdi yang sebenar adalah Nabi Isa AS. Selepas itu, Al-
Qahtani pula memerintah dunia ini dengan adil dan saksama. Seperti yang disebutkan dalam
bahagian-bahagian sebelum ini, Al-Qahtani itu adalah seorang yang berbangsa Melayu yang sangat
bertakwa. Pemerintahannya adalah adil seperti juga pemerintahan Imam Mahdi dan Nabi Isa AS.
Tempoh pemerintahannya kira-kira tujuh atau sembilan tahun juga, seperti Imam Mahdi dan selepas
kemangkatan beliau, pemimpin lain naik memerintah tetapi umat manusia sudah mula lemah dan
terus lemah. Pada masa inilah muncul tanda-tanda kiamat besar yang lain dan munculnya satu demi
satu membawa erti bahwa umur dunia ini sudah benar-benar di hujung. Memang sejak hujung
pemerintahan Nabi Isa AS lagi tanda-tanda besar kiamat yang lain sudah pun muncul dan ini telah
ditetapkan oleh Allah SWT ke atas dunia ini. Selepas itu, hanya amal soleh saja yang bernilai kepada
manusia.
Demikianlah beberapa buah hadits dan asar yang dapat dimasukkan ke dalam buku ini. Tidak
semua hadits dan asar dapat dimasukkan. Jika dimasukkan juga, akan lebih teballah buku ini jadinya.
Penerangan di dalamnya juga agak pendek dan ini mungkin akan menyebabkan ramai yang kurang
berpuas hati dengannya. Jika ini berlaku, penulis memohon berbanyak-banyak kemaafan. Penulis
telah mencuba sedaya upaya untuk memperjelaskan hal itu. Dan tentu jugalah amat sukar untuk
penulis membuatkan masyarakat faham dengan sejelas-jelasnya akan suatu hal yang mereka belum
pernah dengar dan ketahui sebelum ini. Ilmu yang sepatutnya dituntut bertahun-tahun dan dikaji
dengan sabar, tidaklah akan dapat difahami dengan mudah, semata-mata hanya dengan membaca
buku yang setebal ini.
Mungkin banyak perkara yang masih tidak terungkap, yang masih lagi menjadi rahsia Tuhan
yang tidak dapat dimasukkan di sini. Hal-hal sebegini biasanya dan segala selok-belok yang berkaitan
dengannya dengan mudah dapat difahami oleh golongan tasawuf tulen dan kerohanian, bukan
tasawuf teori atau tasawuf kajian. Sebab biasanya ahli-ahli tarekat dan sufi memang tahu dan yakin
dengan perkara-perkara seperti ini.
Bagi golongan Ahlus Sunnah wal Jamaah, persoalan Imam Mahdi adalah perkara furuk
saja, bukannya perkara iktikad atau rukun iman. Ini berlawanan dengan pendapat golongan Wahabi
yang menyatakan bahwa soal Imam Mahdi adalah perkara iktikad, dan mereka akan menjatuhkan
hukum sesat kepada yang menentang pendapat mereka, atau hukuman-hukuman lain yang dirasakan
sesuai dengan keadaan itu. Sepatutnya soal Imam Mahdi ini hendaklah dibicarakan dengan dada yang
lapang, hati yang tenang dan ilmu yang jelas, sebab perkara Imam Mahdi yang dihebohkan itu
MEMANG bukannya soal kepercayaan yang wajib diyakini. Persoalan ini hanyalah satu bentuk
kepercayaan, tetapi bukan akidah.
Kalau kita telitikan baik-baik dari segala segi, memang persoalan Imam Mahdi adalah benarbenar
soal furuk akidah, bukan pokok akidah. Sebab itu dalam kelas-kelas tauhid yang
membincangkan tentang rukun iman, tidak pernah disebutkan mengenai kepercayaan kepada Imam
Mahdi. Rata-rata umat Islam pada hari ini kalau ditanya percaya atau tidak kepada Imam Mahdi, pasti
mereka akan serba salah hendak menjawab. Ini berlaku disebabkan ilmu tentang Imam Mahdi tidak
pernah diajar dalam pelajaran tauhid, baik di sekolah-sekolah mahupun majlis-majlis pengajian.
Persoalan ini hanya berkisar terutamanya di kalangan ulama-ulama muktabar, dan mereka sejak
dahulu lagi telah membahaskannya dengan panjang lebar.
Bagi kita yang hidup pada akhir zaman ini, Imam Mahdi adalah khabar gembira yang dijanjijanjikan
untuk kita. Kebangkitan semula Islam dari Timur sudah bermula dan sedang menuju ke
kemuncak, maka tanda-tanda Imam Mahdi itu hampir menabalkan dirinya sudah amat ketara dan
begitu terasa. Mendoakan agar beliau segera dimunculkan untuk membantu kita yang amat lemah ini,
adalah perbuatan yang baik sekali. Lagipun kita dituntut mencari siapa dia mujaddid kurun kelima
belas Hijriah ini karena kita masih lagi berada pada awal kurun Hijrah, dan pemimpin berkenaan
masih lagi belum memunculkan dirinya. Jika tidak berkeupayaan mencari orangnya, mendoakan agar
Allah segera munculkan orang itu adalah memadai juga, terutama bagi kita yang lemah yang hidup
pada akhir zaman ini.
Perbuatan sebahagian pihak yang menyatakan salah jika kita menentukan siapa Imam Mahdi
itu, maka eloklah berhati-hati dengan kenyataannya itu. Mereka perlu memikirkan semula apakah nas
yang tidak membenarkan kita menentukan secara zanni siapa Imam Mahdi itu. Apa alasan yang
hendak diberikan? Tunjukkan nasnya sama ada di dalam Al-Quran atau hadits yang menyatakan sesat
kepada orang yang menentuka siapa Imam Mahdi itu. Kemudian, fikirkan pula bagaimana pula
dengan ulama muktabar zaman dahulu yang telah menetapkan siapa Imam Mahdi itu, yang antaranya
adalah Imam As-Suyuti dan Imam Ibnu Hajar RH.
Sepatutnya kita bertolak ansur dalam hal ini. Kita perlu ingat, kalau satu-satu pihak menolak
mengenai Imam Mahdi ini, ada ulama-ulama lain yang lebih hebat ilmunya di dunia ini yang
menerima. Ulama-ulama muktabar seperti inilah yang banyak diikuti oleh orang ramai, karena mereka
lebih yakin dengan ilmu mereka dan nama besar mereka itu. Sebab itulah mana-mana pihak pun tidak
boleh membidaah atau menyesatkan pendapat pihak yang satu lagi. Kita patut hormat-menghormati
pendapat orang lain walaupun masing-masing terus berpegang kepada pendapatnya sendiri, yang
dirasakannya lebih sesuai dengan dirinya.
Kita sepatutnya mencari ilmu yang dapat menambah keyakinan kita kepada Allah SWT dan
Rasul-Nya SAW serta agama Islam yang kita cintai dan sayangi ini. Carilah ilmu yang benar, yang suci
dan dapat menambahkan lagi iman kita kepada Allah SWT. Bagaimana hendak mendapatkan ilmu
yang sebegini pada zaman yang sebegini? Hal ini sebenarnya lebih banyak bergantung kepada HATI
kita, tidak lain. Mulakannya dengan mencari takwa kepada Allah, nescaya selepas itu Allah akan
berikan kita ilmu yang yakin, yang tidak pernah kita dapati sebelumnya. Lihatlah nas-nas berikut yang
menceritakan mengenai hal ini.
Firman Allah SWT yang maksudnya,
“Sesiapa yang bertakwa kepada Allah, Allah akan mempermudahkan segala urusannya.”
(At-Talak : 4)
Firman Allah SWT yang maksudnya,
“Sesiapa yang bertakwa kepada Allah, Allah akan melepaskannya daripada kesusahan hidup
dan diberikan-Nya rezeki dari sumber-sumber yang tidak terduga.”
(At-Talak : 2 – 3)
Firman Allah SWT yang maksudnya,
Hendaklah kamu bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan ajarkan kamu.”
(Al-Baqarah : 282)
Rasulullah SAW pernah bersabda yang maksudnya,
Sesiapa yang beramal dengan apa yang dia ketahui, maka Allah akan mempusakakannya
dengan ilmu yang dia tidak tahu.”
Dengan ilmu yang yakin saja kita akan dapat menentukan mana satu yang benar dan mana
pula yang salah. Dengan itu insya-Allah kita akan selamat daripada memperkatakan sesuatu yang kita
tidak tahu atau sesuatu yang kita tidak yakin atau sesuatu yang kita tidak pernah amalkannya sebelum
ini. Dan dengan ilmu yang yakin itulah juga kita akan diselamatkan di dunia ini dan selamat pula di
akhirat kelak.
Diharapkan juga melalui susunan hadits-hadits dan asar-asar yang sedemikian, iaitu menurut
tempat letaknya yang sebenar, akan banyak membantu pembaca dalam memahami dengan lebih tepat
akan kisah-kisah mengenai Imam Mahdi ini, dan dengan pemahaman yang lebih baik lagi, sekali gus
dapat memahami kedudukan hadits-hadits yang kelihatan pada zahirnya berlawanan antara satu dengan
yang lain, dan karena hadits-hadits itu yang sebelum ini berselerakan itulah yang menyebabkan ramai
ulama moden dan cendekiawan Islam pada hari ini dengan tergesa-gesa memasukkan hadits-hadits
mengenai Imam Mahdi itu ke dalam bakul sampah saja karena mereka tidak memahami erti tersirat
di sebalik yang tersuratnya. Itulah harapan besar daripada penulis dan rakan-rakan.
Begitulah secara serba ringkas dicerita dan dihuraikan beberapa perkara mengenai tiga orang
tokoh paling penting pada akhir zaman ini iaitu Pemuda Bani Tamim, Imam Mahdi dan Nabi Isa AS.
Ketiga-tiga orang tokoh inilah yang akan memeriahkan semula penghayatan Islam di kalangan seluruh
umatnya dan meninggikan Islam ke tempat yang layak untuknya. Dari situ dapatlah kita lihat betapa
saling berkaitnya antara satu tokoh dengan tokoh yang satu lagi, bagaikan tiga dalam satu dan satu
dalam tiga. Tidak akan muncul salah satu daripada mereka melainkan akan muncul ketiga-tiga mereka
secara berturut-turut dan akhirnya bersama-sama memerintah seluruh dunia ini. Itulah juga salah satu
maksud sebenar buku ini ditulis, selain dari maksud yang telah dijelaskan pada bahagian
Muqaddimah. Sesiapa yang ingin percaya, alhamdulillah; yang tidak mahu menerimanya, tidaklah
mengapa pada masa ini. Terimalah buku ini sebagai suatu percambahan pendapat yang menjurus ke
arah yang positif.
Penulis tidak bermaksud untuk menambahkan retak yang sedia menanti belah, sedia hancur
yang menanti luluh dan sedia berpecah menanti berkecai. Bukan itu maksud penulis yang sebenarnya.
Dalam era pemikiran terbuka pada hari ini, kita bebas menyatakan pendapat dan pandangan. Lagi
pun apa yang ditulis dalam buku ini adalah suatu yang umum, tidak mengkhusus kepada mana-mana
pihak. Penulis hanya melontarkan pandangan penulis yang dirasakan relevan dengan keadaan dan
suasana pada masa ini. Oleh itu, sebarang kekurangan, kesilapan, kesalahan dan kejanggalan yang
terlalu serius, haraplah dimaafkan saja. Yang demikian adalah karena kelemahan iman penulis
sendiri dan jauhnya tautan hati dengan Allah SWT.
Pesanan Al-Hafiz Abdul Aziz bin Umar Al-
Hasyimi dari bapanya,
Saya telah mendengar daripada orangorang
yang saya percaya dan pegang akan
perkataannya sebab baik agamanya dan
ilmunya yang berkata bahwa,
Berkhidmatlah untuk Imam
Bagi Sesuatu Zaman Itu,
Terutamanya Imam yang Bertaraf
Sahibul Zaman

No comments:

Post a Comment